Cum obţii o autorizaţie de construcţie în Romania?

(Sau cum bugetarii te omoara cu zile.)
Sa presupunem ca vrei sa-ti construiesti o casuta de gradina si un gard de 15 m, cu poarta metalica. Si sa presupunem ca locuiesti intr-un municipiu capitala de judet. Mare greseala! Vei avea de suportat nervi si pagube materiale imense! Desi serviciile bugetare se declara “deschise” si in slujba cetatenilor, vei vedea ca mentalitatea si sictirul unor angajati nu s-au schimbat deloc din 1990 incoace.
Iata pasii prin care vei obtine acest act, la Primaria Râmnicu Valcea:

  1. angajezi un arhitect si ii expui problema
  2. ceri un nomenclator stradal (un fel de numar de imobil)
  3. arhitectul intocmeste un dosar pentru Certificat de Urbanism continand: copie CI, actul de proprietate teren, plan de incadrare in zona, extras de carte funciara, memoriu justificativ. Total 100 lei
  4. dupa 3 saptamani obtii CU si vezi ce avize ti se impun. Mie mi s-a cerut Mediu, DSV, CEZ, OCOTA, Ministerul culturii. O sa vedeti ca pe parcurs iti mai trebuie 3 avize de care nimeni nu ti-a spus nimic: ANIF, DJ Agricola, Registrul Agricol
  5. platesti un topograf care iti va intocmi planul de situatie (masuratori teren si puncte de amplasare constructii): 400 lei
  6. depui dosar la Mediu-100 lei, aviz in 7 zile
  7. depui dosar la DSV, care va contine in plus proiectul de fatade (nu inteleg de ce!): 200 lei , aviz 14 zile
  8. depui dosar CEZ, 65 lei, 21 zile. Astia sunt foarte iritati daca incerci sa ceri avizul mai repede.
  9. depui dosar la Culte si obtii un aviz provizoriu gratuit si sarcina ca sa fi supravegheat arheologic
  10. depui dosar OCOTA, 250 lei, 3 saptamani, costul unei stampile
  11. depui dosar OCOTA, 270 lei , 3 saptamani pentru hotarare de scoatere din circuit agricol. Asta este o mare pacaleala caci nu iti scoate terenul din circuit agricol ci doar “isi da acordul”, pe suma mare pentru acest lucru.
  12. depui dosar la Fisc, pentru Certificat Fiscal si ai un soc! Ti se cere DECIZIA de scoatere din circuit agricol (acordul OCOTA nu e valabil dar este necesar in continuare) si adeverinta de la Registru agricol, adica:
  13. dosar la ANIF, cu avizul OCOTA si “hotarare de scoatere” din circuitul agricol: 1 zi, 480 lei (!!!!!)
  14. dosar la Directia Judeteana, cu decizia ANIF, gratuit, 2 zile
  15. adeverinta de la Primarie-Registru agricol, gratis, 3 zile
  16. dosar Muzeul Judetean pentru supraveghere arheologica: cateva luni, 350 lei
  17. Certificat fiscal, 20 lei, pe loc
  18. proiect fundatii, 2 saptamani, 500-2000 lei
  19. proiect instalatii electrice si apa-canal, 2 saptamani, 500-2000 lei
  20. proiect arhitectura, 5 luni,  5 EUR/mp
  21. verificare proiect fundatii, 100 lei, 5 zile
  22. taxa Ordinul arhitectilor, 50 lei, 5 zile
  23. acord notarial cu vecinii cu care nu ai inca un gard comun construit, cost 25 lei, durata 1 zi.
  24. dosar autorizatie, 2 exemplare, taxa 1% din valoarea devizului (aici arhitectul incearca sa ajute clientii
  25. dupa 3 saptamani, daca ai noroc, vei obtine AUTORIZATIA DE CONSTRUCTIE, act care INCA nu-ti da voie sa te apuci de treaba.

Pentru a incepe legal lucrarile mai ai nevoie de :

  1. poze arheologie si dosar de supraveghere arheologica: 350 lei
  2. notificare incepere lucrari Primarie, gratuit, 1 zi
  3. notificare incepere lucrari ISC (Inspectoratul de Stat in Constructii), durata 1 zi, taxa 0,1% la inceput si 0,7% la finalul lucrarii.

Simplu, nu-i asa?

Concluziile mele:

  • Taxele de la Mediu si DSV sunt abuziva pentru  ei nu intocmesc decat o pagina in care spun ca nu intra sub raspunderea lor obiectivul construit. Cu alte cuvinte, la persoane fizice si constructii mici incaseaza ilegal taxa.
  •  Taxa arheologica este prea mare pentru 2 ore de munca ale arheologului. Oricum majoritatea actelor le face topometristul.
  •  Taxele OCOTA (550 lei) si ANIF (480 lei) si termenele de emitere aviz sunt revoltator de mari, pentru ca ei nu fac decat sa-si dea cu presupusul si sa puna niste numere de inregistrare. Ar putea face asta pe 10 lei si sa puna doar niste stampile pe planse, intr-o zi.
  •  Directia Taxe si Impozite Rm. Valcea, are un site atat de primitiv incat nu vei avea sansa sa afli de acasa, fara sa stai la cozile lor, informatii corecte. Trebuie sa lipsesti de la serviciu ca sa afli ca mai ai nevoie de 3 avize ca sa iti emita Certificatul Fiscal. Iar atitudinea salariatilor este execrabila. Eu am sunat la Inspectorul Sef ca sa fiu luat in seama. La final tot ma certat o individa tuciurie ca nu am adus nu stiu ce copie. Si nici n-o s-o primeasca vreodata!
  • Serviciul Urbanism se misca greu cu emiterea Certificatelor de Urbanism si a Autorizatiilor de Constructie. Cand am incercat sa intreb de acestea mi s-a replicat urat de catre o angajata de la Directia Administratie Publica Locala ca “termenul de 30 de zile nu s-a scurs!”. Adica 29 de zile ei dorm si nu ai voie sa intrebi in ce stadiu se afla actele!
  • Nivelul taxelor de aviz trebuie reglementat corect si in functie de marimea constructiei: azi platesti la fel pentru o magazie si pentru o vila, cu exceptia taxei de autorizare si taxei de notificare incepere lucrari. Cineva trebuie sa le ia acest drept de jefuire fara rusine a cetatenilor.
  • CEZ este “stat-in-stat”, dand un aviz de amplasare si cerand alte doua avize pentru bransare la retea. Se pare ca CEZ o sa ma puna sa iau o noua autorizatie de constructie, ca sa bag un cablu pe sub pamant. Adica 3-4 luni fara curent, cu acte in regula si cu bani potriviti in mana?
  • Daca incerci sa vorbesti logic cu vreun bugetar ti se vor “recita” la nesfarsit texte de lege care le sunt favorabile, fara ca sa poti urgenta ceva.
  • Este nevoie sa se reinfiinteze Comisiile de Acord UNIC la Primarii, astfel incat sa platesti o taxa UNICA, pe care aceste organisme s-o imparta in mod proportional si care sa se intruneasca zilnic astfel incat un beneficiar sa obtina TOATE avizele intr-o zi, din acelasi birou! Stiu ca se vor opune invocand lipsa de personal, de hartie, de cerneala doar ca sa ramana ei independenti si sa poata mentine acele taxe nesimtite.

Costurile mele, fara proiectul de arhitectura se ridica la aproximativ 3400 lei si durata a fost de 4 luni (unele avize s-au putut obtine in paralel). Credeti ca ii doare undeva pe edili din tara asta “nenorocita” de aceasta situatie? Daca ar incerca cineva sa infiinteze un “ghiseu unic”, in care sa se depuna un singur dosar pentru toate avizele, in format PDF si care sa circule in cateva ore pe la toti, pe e-mail, s-ar supara cineva? Eu zic ca da, pentru ca multe institutii vor plange dupa actualele venituri obtinute suficient de dubios.
Poate ar fi timpl ca sa procedam ca in Georgia: concedierea totala a unor bugetari si angajarea tinerilor absolventi de facultate (de stat) care acum sunt someri. Mai ales a celor cu media generala peste 8.5.

Advertisements

Comments are closed.

%d bloggers like this: